Berlinka
logo
Historia i teraźniejszość   Autostrada Berlin - Królewiec

 

Strona istnieje od kwietnia 2001 roku,
licznik działa od 01.02.2011





 
Berlinka to popularna obecnie nazwa hitlerowskiej autostrady, która miała połączyć niemiecką stolicę z pozostającym na rubieżach III Rzeszy Królewcem (Königsberg, obecnie Kaliningrad). Ideę takiej inwestycji przedstawił w 1933 roku w Królewcu Generalny Inspektor Niemieckich Dróg Generalinspektor für das deutsche Straßenwesen dr inż. Fritz Todt [1]. Natychmiast przystąpiono do jej realizacji rozpoczynając budowę na odcinkach Berlin - Szczecin i Elbląg -Królewiec, gdzie pierwsze szpadle wbili odpowiednio ówczesny premier Prus Hermann Göring w grudniu 1933 roku (koło Finowfurt [2] i Gauleiter Erich Koch w dniu 19 grudnia 1933 roku (w okolicy Pomorskiej Wsi)[3]

Berlinka była jedną z wielu realizowanych w tym czasie inwestycji drogowych w Niemczech. Hitler przejmując ze swoją partią (NSDAP) władzę w Niemczech, w 1933 roku, rozwinął program budowy państwowych autostrad (tzw. Reichsautobahn, w skrócie RAB), wykorzystując finanse Kas Bezrobotnych (Reichsarbeitslosenversicherung) oraz wcześniejsze plany (towarzystwo HAFRABA)). We wrześniu 1936 roku III Rzesza miała już 1000 kilometrów autobahnów . W tymże roku (w dniu 27 września) oddano do użytku autostradę z Berlina do Szczecina, a w 1938 z Elbląga do Królewca (jednojezdniową). W czasie wojny budowano kolejny odcinek berlinki ze Szczecina do Lisowa (ZOBACZ: DATY oraz wykonano prace ziemne aż do okolic Kościerzyny na Pomorzu Gdańskim. Roboty te prowadzili więźniowie i jeńcy wojenni w obozach pracy (ZOBACZ spis obozów . W 1945 roku, w momencie kapitulacji, III Rzesza zostawiła w spadku 3896 kilometrów> Więcej>>>

O zmiennoÅ›ci planów co do przebiegu berlinki przez Pomorze Å›wiadczÄ… te stare, niemieckie mapy: z 1937 roku, czarno-biaÅ‚a i kolorowa z 1938, z 1939 (12, z1940, z 1941(1,2,>legenda, kolejowa z 1942, z 1944 oraz plan z niemieckiego czasopisma. Jednak bezdyskusyjne na ich podstawie, w porównaniu z obecnÄ… mapÄ… dróg i ich rzeczywistym wyglÄ…dem oraz stanem, jest to, że za funkcjonujÄ…ce odcinki berlinki należy uznać nastÄ™pujÄ…ce drogi: 


- autostradę A11, z Berlina (konkretnie z obwodnicy zwanej Ringiem, czyli A10) do granicy z Polską w Kołbaskowie,

- autostradę A6, z Kołbaskowa do Szczecina - Dąbie (Kijewo),

- drogÄ™ ekspresowÄ… nr 6/3, czyli S6/S3  ze Szczecina - DÄ…bie do Szczecina - Wielgowo (po 8 kilometrach, aby kontynuować podróż w ramach dróg numer 3, albo numer 6 [bÄ™dÄ…cej jednoczeÅ›nie drogÄ… miÄ™dzynarodowÄ… E28 Berlin - GdaÅ„sk] należy zjechać z RABu, w kierunku na GdaÅ„sk i ÅšwinoujÅ›cie, na drogÄ™ zwanÄ… przed wojnÄ… Bäderstraße),

- drogÄ™ wojewódzkÄ… nr 142 (DW142) ze Szczecina - Wielgowo (Rzęśnica) do Lisowa k. Chociwla ,

- drogÄ™ krajowÄ… nr 22 (projektowanÄ… S22) z ElblÄ…ga do granicy z RosjÄ… w Grzechotkach,

- rosyjską drogę P516 (planowaną w przyszłości autostradą) od granicy z Polską do obwodnicy Kaliningradu.

W okolicy Lisowa k. Chociwla, RAB krzyżuje się z DK20 i tutaj kończy się jako zbudowana droga. Dalej istnieją pozostałości przygotowanego terenu pod autostradę, ciągnące się regularnie przez Pomorze do Barwic (zobacz: mapa z 1975r. i mapy topograficzne z lat 70-tych, zdjęcia satelitarne k. Szczecinka. Ślady po pracach ziemnych można napotykać także dalej, nawet pod Kościerzyną!

JeÅ›li przyjrzymy siÄ™ wspomnianym wyżej mapom z 1938 i 1939, to dostrzeżemy, że w okresie poprzedzajÄ…cym II WojnÄ™ ÅšwiatowÄ…, planowano poprowadzić autostradÄ™ przez Szczecinek  w rejon CzÅ‚uchowa i Chojnic. I z Chojnic do Malborka jeszcze ciÄ…gle możemy jeździć po drodze z betonowych pÅ‚yt, z nieźle wyprofilowanymi zakrÄ™tami, jednakże z kolizyjnymi skrzyżowaniami, w dodatku przecinajÄ…ca część miejscowoÅ›ci wystÄ™pujÄ…cych na tej trasie. Dla wielu osób to także jest berlinka, jednak niektórzy tak okreÅ›lajÄ… nawet caÅ‚Ä… drogÄ™ krajowÄ… nr 22. ZOBACZ: artykuÅ‚ "Droga do wojny".

Hitler od koÅ„ca 1938 roku domagaÅ‚ siÄ™ od Polski miÄ™dzy innymi zgody na zbudowanie eksterytorialnej autostrady przez polskÄ… część Pomorza GdaÅ„skiego. MiaÅ‚a ona poÅ‚Ä…czyć Prusy z resztÄ… III Rzeszy. Polacy nie zgodzili siÄ™ (choć koncepcjÄ™ samej autostrady rozważano), zatem zamiar (budowy autostrady) można byÅ‚o zrealizować dopiero po zajÄ™ciu Pomorza[6] i Polski we wrzeÅ›niu 1939 roku. Wtedy to powstaÅ‚a w szybkim tempie wspomniana droga pÅ‚ytowa oraz most pod Tczewem, być może planowany wczeÅ›niej jako element autostrady[7] . Być może staÅ‚o siÄ™ tak dlatego, ponieważ ten odcinek ówczesnej niemieckiej drogi nr 1 byÅ‚ w najgorszym stanie, wiÄ™c pilnie potrzebowano  zbudować drogÄ™ o dobrych parametrach.

Od drugiej poÅ‚owy lat 90. polskie odcinki (przejezdnej części) berlinki sÄ… powoli modernizowane. Wyremontowano już 22 z 29 kilometrów krótkiej autostrady A6 pod Szczecinem, do przebudowy szykowany jest jej ostatni fragment. Na trasie z ElblÄ…ga do granicy z RosjÄ… w Grzechotkach odbudowano cztery kluczowe  obiekty: trzy zniszczone mosty oraz uszkodzony wiadukt, dziÄ™ki czemu przywrócono jej drożność. Po wielu perypetiach modernizacja nawierzchni i pozostaÅ‚ych obiektów inżynierskich ruszyÅ‚a w 2006 roku i szczęśliwie dobiegÅ‚a koÅ„ca w 2008 roku. Obecnie trwa budowa rosyjskiej części przejÅ›cia granicznego w Grzechotkach - Mamonowie 2 (polski obiekt ukoÅ„czono w 2006 roku). W 2007 roku ukoÅ„czono remont oraz budowÄ™ drugiej jezdni wokół ElblÄ…ga (wraz z remontem starej jezdni). WczeÅ›niej, bo w 2005 roku skoÅ„czono przebudowÄ™ wÄ™zÅ‚a ElblÄ…g-Wschód w wyniku której główny kierunek jazdy niestety przeniesiono niestety w stronÄ™ Warszawy. Po rosyjskiej stronie  na 60 % dÅ‚ugoÅ›ci poÅ‚ożono już drugÄ… jezdniÄ™ (asfaltowÄ…) i wykonano inne prace (np. remont "Czarciego Mostu"), które umożliwiajÄ… udostÄ™pnienie drogi dla transgranicznego ruchu. Do koÅ„ca zbliża siÄ™ też przebudowa po niemieckiej stronie.

Jednakże brakuje dobrej drogi z metropolii gdaÅ„skiej (a wiÄ™c pasa od ElblÄ…ga do LÄ™borka, albo nawet SÅ‚upska) do granicy z Niemcami. A wystarczyÅ‚oby dokoÅ„czyć budowÄ™ autostrady ze Szczecina do Barwic oraz rozważyć jej dalszy przebieg na wschód, tj. rozwidlenie na dwie trasy (jednÄ… do Chojnic i drugÄ… idÄ…cÄ… blisko SÅ‚upska i LÄ™borka do Trójmiasta) lub poprowadzenie tak jak już podczas wojny Niemcy zamierzali (przez Bytów, KoÅ›cierzynÄ™, do GdaÅ„ska). O tym, że można wykorzystać pozostaÅ‚oÅ›ci po niedokoÅ„czonych niemieckich autostradach pokazujÄ… inwestycje wykonywane w ostatnich latach na ÅšlÄ…sku. Jako pierwsza zostaÅ‚a sfinalizowana budowa autostrady A4 na odcinku WrocÅ‚aw - Gliwice (2003 rok). W 2006 roku oddano po remoncie odcinek A4 Krzywa - WrocÅ‚aw, a w latach 2007-2008 powstaÅ‚ (na Å›ladzie niemieckich prac ziemnych) kolejny odcinek autostrady A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej.  Z koÅ„cem 2006 roku zostaÅ‚a zrealizowana budowa północnej jezdni przyszÅ‚ej autostrady A18 z Olszyny (granica z RFN)  do Golnic k. BolesÅ‚awca. Również  odcinek A2 miÄ™dzy Åšwieckiem, a Poznaniem jest budowany (z maÅ‚ymi, ekologicznymi wyjÄ…tkami) po Å›ladzie niedokoÅ„czonej niemieckiej autostrady.

Warto także podjąć budowÄ™ autostrady A6 od ElblÄ…ga przez Olsztyn, EÅ‚k (Via Baltica) i Augustów  do Grodna, tym samym wytyczajÄ…c nowy miÄ™dzynarodowy szlak E28-bis oraz sprawne ominiÄ™cie Obwodu Kaliningradzkiego dla obszaru strefy Schengen. CaÅ‚ość utworzyÅ‚aby magistralnÄ… AutostradÄ™ PółnocnÄ…, spinajÄ…cÄ… caÅ‚Ä… północnÄ… część Polski, zapewniajÄ…c jej dogodne warunki potrzebne dla rozwoju.

 
© Copyright by Bartosz Bajków. Oprawę graficzną i techniczną stworzył Leszek Cybula.

http://bajkow.prv.pl

 
Udział w tworzeniu strony mieli bądź mają (alfabetycznie): Dariusz Bąkowski, Robert Dróbka, Piotr Jakubiak, Zbigniew Kucmierz, Adrian Macierzyński, Sławomir Mioduszewski, Marcin Rogoziński, Marcin Stienss, Piotr Zembrzuski i wiele innych osób, którym bardzo serdecznie dziękuję za pomoc.