Odcinek Grzechotki
- Kaliningrad
(Berlinka/Берлинка: Grzechotki/Гжехотки-Mamonowo/Мамоново 2 -
Królewiec/Калининград/Kaliningrad/Königsberg)
W 1945 roku Związek
Radziecki zajął północną część Prus Wschodnich i w ten sposób otrzymał w spadku
po III Rzeszy 40 km niekompletnej (tylko z jedną jezdnią) autostrady. Przez lata
droga ta niszczała, co widać już na zdjęciach z lat 60.
W 1992 roku Rosjanie z
rozmachem rozpoczęli modernizację drogi, budując drugą asfaltową jezdnię oraz
nowe wiadukty nad autostradą (ostatecznie powstały dwa nieskończone obiekty,
wcześniej rozebrano oprócz dwóch wszystkie niemieckie wiadukty przechodzące nad
autostradą). W 1995 roku prace stanęły (ukończono 13 km jezdni asfaltowej).
Wznowiono je ponownie w 2004 roku, a berlinka została
wpisana do programu "Drogi Rosji XXI wieku (“Дороги России 21-го века”).
Jednak cała trasa jako dwujezdniowa i bezkolizyjna droga powstanie dopiero w
przyszłości, wraz ze wzrostem pozoimu ruchu na niej.
Inwestycję
realizuje zwycięzca przetargu spółka "Rossban" ("Россбан").
Wyremontowano już popękaną jezdnię asfaltową z lat 90. i położono nawierzchnię
na północnej nitce na dalszych około 12 km (do dawnego węzła
Zinten,
obecnie kolizyjnego skrzyżowania z drogą Ładuszkin - Korniewo).
Wiadukt berlinki nad rozebraną
linią kolejową z Cynt (Zinten,
obecnie Korniewo) do Świętej Siekierki (Heiligenbeil, obecnie Mamonowo).
Zdjęcie zrobione z terenu Polski. Na pierwszym planie drzewa rosnące przy
dawnej
drodze Cynty - Ś. Siekierka.
Na lewo od zdjęcia, za gęsto rosnącymi krzakami i drzewami (oraz wieżą
obserwacyjną) znajdował się węzeł
Heiligenbeil-Ost. Typ C. |
1982 rok. Widok z
radzieckiej wieży obserwacyjnej. Na dole po lewej widoczne barierki
wiaduktu nad dawną
linią kolejową z Cynt. Dalej po lewej drzewa dawnej
drogi Cynty - Ś. Siekierka.
Sam wiadukt i węzeł, graniczne szlabany i ostatni wiadukt po polskiej
stronie są ledwo dostrzegalne, właściwie niewidoczne (na tym ujęciu). Zdjęcie wykonał Gieorgij Jabłońskij. |
||||
700 metrów za granicą, widoki w kierunku Berlina, kolejno: z bramy, sprzed bramy, sprzed zasieków (w tle brama), z nasypu dawnej drogi Lipowka (dawniej dwie wsie: Grünwalde i Gallingen) przez nieistniejącą wieś Mählendorf do Iwancowa (Deutsch Thierau). W tle wieża, która stoi przy berlince na samej granicy. Typ E. | |||||
Nasyp po którym przechodząc wiaduktem nad autostradą szła droga Lipowka (przez Mählendorf) - Iwancowo (Deutsch Thierau). Przyczółki po wiadukcie rozebrano około 1995 roku. Typ E. |
Wiadukt przechodzący nad berlinką koło Nowosiołowa.
To jeden z dwóch istniejących jeszcze (w 2004 r.) po rosyjskiej stronie
przedwojennych wiaduktów.
Zostanie rozebrany w 2006 roku.
Widok w kierunku Królewca. Typ D. |
||||
Wiaduktem przechodzi droga z Nowosiołowa (Rödersdorf) do Iwancowa (Deutsch Thierau) i Pogranicznyj (Hermsdorf). Typ D. | Zdjęcie z 1996 roku, na przyczółku widoczne ślady walk z 1945r. a na pasie północnej jezdni zarastający ślady przerwanej w 1995r. modernizacji. Widok w kierunku Berlina. Typ G. | ||||
Widok z wiaduktu w stronę Królewca. Przygotowano w 1995r. filary pod nowy wiadukt. Widok w kierunku Królewca. Typ D. | To samo miejsce w 1996 r., po przerwanej rok wcześniej odbudowie. Widok w kierunku Królewca. Typ G. | ||||
Most nad Wituszką (Jarft, pol. Ławta) koło Nowosiołowa. W tle widać filar dla niepowstałego wiaduktu drogi Nowosiołowo - Pogranicznyj. TypE. | Widok z mostu na zbiornik wodny. Wznowiono przerwane w 1995r. prace przy modernizacji. Typ E. | ||||
Okolice tego samego miejsca w dniu 18.09.2005r. W tle most
nad Wituszką. Widok w kierunku Berlina. Typ J. |
Tu miał być wiadukt dla drogi Nowosiołowo - Pogranicznyj (Hermsdorf). Widok w kierunku Berlina. Typ G. | ||||
Niedokończony wiadukt dla drogi Iliczewka (Lank) - Pogranicznyj. Stan z 2001r. Widok w kierunku Królewca. Typ A. | Stan z 2004r. W okolicy wiaduktu przybyła asfaltowa nakładka. Widok w kierunku Berlina. Typ E. | ||||
Jest to jeden z dwóch takich nowych obiektów przerwanej w 1995r. modernizacji berlinki. Widok w kierunku Berlina. Typ E. | Zarośnięta berlinka przed węzłem Zinten, 01.05.2004 r. początek wznowionej modernizacji. Widok w kierunku Królewca. Typ D. | ||||
Na wiadukcie węzła Zinten pozują Gertrud, Erich und Helga Rautenberg. Przed 1943 rokiem. Jezdnie pomalowane na czarno. Widok w kierunku Królewca. Typ K. | Ten sam wiadukt w 1993 roku, niedługo przed jego rozbiórką, w ramach pierwszej modernizacji. Widok w kierunku Berlina. Typ K. | ||||
Węzeł Zinten w drugiej połowie lat 90. Po prawej stronie gruzy po wiadukcie drogi Ładuszkin (Ludwigsort) - Korniewo (Zinten). W tle Las Zwonkij. Widok w kierunku Królewca. Typ F. |
Za węzłem. Po lewej dopiero zarastające ślady po
odhumusowaniu terenu po drugą jezdnię. W tle Las Zwonkij.
Widok w kierunku Królewca. Typ G. |
||||
Ślady po przerwanej rok wcześniej (w 1995r.) modernizacji (widać przygotowany teren do prac pod drugą jezdnię). Typ G. | I już wylana druga jezdnia asfaltowa. W tle Las Zwonkij. Po prawej gruz . Widok w kierunku Królewca. Typ J. | ||||
W Lesie Zwonkij, maj 2005r. Gruz zebrany z rozbiórki betonowej nawierzchni berlinki z odcinka przy węźle Zinten. Typ J. | Las Zwonkij. Przed Czarcim Mostem (w tle zygzak na most) nad rzeką Grünwehrer Mühlenfließ. Widok w kierunku Berlina. Typ H. | ||||
Most nad rzeką Grünwehrer Mühlenfließ. Widoki ze wschodniego przyczółku. Zdjęcia z czasopisma "Die Straße" z lat 30. | |||||
Most po wysadzeniu w 1945 roku, widok w kierunku Królewca (na wschodni przyczółek). Zdjęcie z http://rgakfd.altsoft.spb.ru . |
Most w 1948 roku w filmowym kadrze. Widok na Berlin (zachodni przyczółek). Więcej: http://www.berlinka.pcp.pl/berlinka_w_filmach.php . |
||||
Rosjanie nazywają ten obiekt Czarcim Mostem (Чёртов мост). Rzeka prawdopodobnie nie ma rosyjskiej nazwy. Luty 2002r. Typ J. | |||||
Most po zniszczeniach wojennych odbudowano chyba w latach 50. Maj 2004r. Widok w kierunku Berlina. Typ D. | Latem 2004 roku
rozpoczął się jego generalny remont.
Widok w kierunku Berlina. Typ J. |
||||
Rozbiórka nawierzchni mostu. Widok w kierunku Berlina. Typ J. | Kontynuacja jesienią 2004r. Widoki w kierunku Królewca. Typ H. | ||||
Widok w kierunku Królewca. Typ H. | I wiosna 2005 r. Widok w kierunku Berlina. Typ J. | ||||
Na przyczółku zachodnim. Typ J. | Miejsce na nitkę północną. Widoki w kierunku Królewca. Typ J. | ||||
Nowa nawierzchnia na moście. Widoki w kierunku Królewca. Typ J. | |||||
Widoki z mostu na jar rzeki. Typ J. | |||||
1991 rok, jeszcze przed pierwszą modernizacją. Być może jest to wiadukt gruntowej drogi z Oktriabskoje (Wargitten) do Plössen (Porieczje - wieś nie istnieje). Widok w kierunku Berlina. Typ B. | Asfaltowa jezdnia (po lewej betonowa) gdzieś w okolicy przejścia nad rozebraną linią kolejową z Swietłoje (Kobelbbude) do Korniewa (Zinten). Daleko w tle Las Zwonkij.Widok w kierunku Berlina. Typ J. | ||||
Na asfaltowej, nowej jezdni. Po lewej stara jezdnia betonowa. Być może jest to lasek w okolicy, gdzie był wiadukt łączący dwie drogi: z Kobbelbude (Świetłoje) i Sollecken (Niżnieje) i dalej przez nieistniejący majątek Kämmershöfen do Sollnicken (Miedowoje). Widok w kierunku Berlina. Typ H. | Wiadukt dla drogi
Sollecken (obecnie Niżnieje/Нижнее) i dalej przez (obecnie)
nieistniejący majątek Kämmershöfen do Sollnicken (obecnie Miedowoje/Медовое).
Widok w kierunku Królewca. Zdjęcie z Bautechnik z 30.08.1935 r. (nr 37). |
||||
Węzeł
Kreuzburg
i rzeka Stradick (Korniewka, pol. Stradyk). 19.06.1936. Zdjęcie z: Arend Vosselman,
Reichsautobahn: Schönheit, Natur, Technik, Kiel 2001. Widok w kierunku Królewca. |
To samo miejsce w podobnym okresie czasu (prawdopodobnie 1936-37, wydaje się świeżo po zakończeniu prac). Tak jak poprzednio widok z węzłowego wiaduktu w stronę rzeki. Widok w kierunku Królewca. Typ K. | ||||
Jeszcze inne ujęcie, tym razem z północnej strony na południe, po lewej most nad rzeką. Widać tablicę "ENDE DER AUTOBAHN ", więc może jest po otwarciu pierwszego odcinka latem 1936 roku (zobacz DATY) Typ K. | Po prawej odkopane "żeberko" przyczółku wiaduktu (wcześniej rozebranego) węzła Kreuzburg koło Kobelbbude (Swietłoje). Północny zjazd przeniesiono na zachodnią stronę. W tle przepust nad rzeką Stradnaja. Widok w kierunku Berlina. Typ H. | ||||
Nowy most nad Korniewką dla asfaltowej jezdni. Po prawej niewidoczny stary most. Widok w kierunku Królewca. Typ J. | I jezdnia betonowa położona niżej od nowo zbudowanej jezdni asfaltowej. Widok w kierunku Królewca. Typ J. | ||||
Most nad rzeką Frisching (pol. Świeża), obecnie Prochładnaja. Rysunek z "Strassen und Bauten Adolf Hitlers" wydanej w 1939 roku. |
Pocztówka z wiaduktem drogi Lichtenhagen - Mahnsfeld. | ||||
Drugi z istniejących przedwojennych wiaduktów: droga Jabłoniewka (Lichtenhagen) - Polewoje (Mahnsfeld). Wznowiono prace przy budowie drugiej jezdni. Wiadukt zostanie wkrótce rozebrany, powstanie nowy, kolizyjny węzeł. Obok był obóz pracy. Widok w kierunku Królewca. Typ D. | |||||
Te dwie fotografie to prawdopodobnie lata 60-te. Na drugiej napis Kaliningradzkij USZOSDOR (Uprawlenije SZOSsejnych DORog - oddział NKWD odpowiedzialny za strategiczne drogi). Miejsce wykonania nieznane. Zdjęcia z: http://ncca-kaliningrad.ru. | |||||
Wyfrezowano szczeliny i popękania na asfaltowej jezdni z lat 90. Miejsce nieznane, około 2003 r. Zdjęcia przekazane z "Rossbanu", pierwsze stronie http://ncca-kaliningrad.ru, drugie http://www.map.asmap.ru. Widok w kierunku Królewca. | |||||
Nowy, asfaltowy dywanik na północnej nitce.
Miejsce nieznane, około 2004 r.
Zdjęcia przekazane z "Rossbanu" stronie
http://www.map.asmap.ru.
|
|||||
W tle lasek przed którym był wiadukt dla drogi Jabłoniewka (Lichtenhagen) - Poddubnoje (Gollau). Pierwszy z prawej to Siergiej Miezienow. Widok w kierunku Królewca. Typ J. | Berlinka niedaleko Królewca, zdjęcie z końca lat 30. z "Vier Jahre Arbeit an den Strassen Adolf Hitler". Być może to jest ten sam lasek widoczny od drugiej strony. | ||||
Drugi z
nieukończonych wiaduktów. Widok w kierunku Berlina. Typ J. |
Ma po nim przejść droga Kaliningrad - Poddubnoje (Gollau). Zdjęcie z: http://ncca-kaliningrad.ru. Widok w kierunku Berlina. | ||||
W tym miejscu powstanie też zupełnie nowy węzeł na
berlince.
Widok w kierunku Berlina. Typ E. |
Nowe wjazdy na berlinkę na nowym węźle Poddubnoje. Widok w kierunku Berlina. Typ J. | ||||
Widok w kierunku Królewca. Typ J. | Wiadukt po którym obecnie nie ma śladu przy dawnej wsi Altenberg (obecnie Dorożnoje). 1944 rok, na fotografii m.in. Albrecht und Christian Nitsch. Typ K. | ||||
Pozostałość wiaduktu w 1989 roku, rozebrana chyba kilka lat później, być może w związku z rozbudową linii energetycznej. Obiekt znajdował się około 2700 m przed końcem berlinki. Na zdjęciu Axel Nitsch. Widok na południe. Typ K. | Około 500 metrów dalej, widok z autostrady na południe, na dawną leśniczówkę. Typ K. | ||||
Północna, asfaltowa jezdnia zbudowana w latach 90. W tle widać jej ówczesny koniec przy dzikim zjeździe z Dorożnoje, 1 km. od końca berlinki przy A195. Widok w kierunku Królewca. Typ A. | Koniec autostrady. Wiadukt nad linią kolejową do Pruskiej Iławy (Preußisch Eylau, obecnie Bagrationowsk) i skrzyżowanie z drogą A195. Widok w kierunku Królewca. Typ A. | ||||
Budowa wspomnianego wiaduktu, około 1935 roku. Die Straße. | Berlinka pod Königsbergiem zimą 1945 r., po walkach. (http://chron.eduhmao.ru/img_4_9_0_4.html). | ||||
Berliński Most (Берлинский мост) pod Królewcem (Königsberg, obecnie Kaliningrad) w czasie budowy w kwietniu 1938 roku. Źródło: Wikipedia. | |||||
Berliński Most (Берлинский мост) nad Pregołą na obwodnicy Królewca (Königsberg, obecnie Kaliningrad) niedługo po ukończeniu. Typ I. Most został wysadzony w nocy z 29 na 30 stycznia 1945 roku. Obiekt ściśle nie był przedłużeniem autostrady (taki most był planowany do zbudowaniu osobno, w pobliżu), ale w poszechnym odczuciu za taki uchodzi. | |||||
Kadry z filmu "Spotkanie na Łabie" (Встреча на Эльбе) z 1949 roku, kręcone na Berlińskim Moście. Po lewej stronie wysadzonej konstrukcji widoczna tymczasowa przeprawa pontowa. Więcej ujęć: http://www.berlinka.pcp.pl/berlinka_w_filmach.php. |
|||||
Przeprawa była zlokalizowana po stronie wschodniej (prawej) wysadzonego mostu. |
Wiosna 1945, drewniany most obok wysadzonego. Widok w kierunku Berlina. Foto: Povilas Karpavičius, http://pda.regnum.ru . |
||||
Berliński Most w 1983 roku. Zdjęcia ze strony: http://kenig.org/. | |||||
Jedną nitkę mostu odbudowano w latach 1962-64. (Typ B.) Inne ujęcia: Typ D oraz zdjęcie pochodzące ze strony http://geo.ya.com/travelimages/. |
Typ A: Zdjęcia wykonał na początku maja 2001 r. Marcin Rogoziński.
Typ B: Zdjęcia wykonał w 1991 roku Manfred Kaschel.
Typ C: Zdjęcie wykonał 12 marca 2004 roku Robert Dróbka.
Typ D: Zdjęcia wykonał 1 maja 2004 roku Piotr Klawczyński.
Typ E: Zdjęcia wykonał 31 grudnia 2004 roku Igor Saryczkin.
Typ F: Zdjęcie ze strony http://www.euronet.nl/~jlemmens/autobahn.html.
Typ G: Zdjęcia ze strony http://www.vimudeap.de/ autorstwa Roberta Conrada, z sierpnia 1996 roku gdzie można zobaczyć także inne fotki z rosyjskiej berlinki.
Typ H: Zdjęcia wykonała Tamara Burdina 27.11.2004 r., członkini grupy rowerowej: http://www.koenigbicycle.ru.
Typ I: Baurat Carl Kersten, Dr.-Ing. Curt Dedering "Brucken In stahlbeton. Ein Leitfaden fur Studium und Praxis".Verlag Von Wilhelm Ernst & Sohn, Berlin 1953
Typ J: Zdjęcia z kaliningradzkiej strony rowerowej: http://www.koenigbicycle.ru z 2002, 2004, 2005 roku, skopiowane za zgodą autora Siergieja Miezienowa.
Typ K: Zdjęcia ze strony
http://www.bildarchiv-ostpreussen.de publikowane za zgodą pani
Anny Langner.