Budowa betonowej drogi Chojnice - Malbork (na odcinku obejścia Zblewa)
Budowa betonowej drogi Chojnice - Malbork (na odcinku obejścia Zblewa) przez robotników z "Organisation Todt", lato 1941 roku. Zdjęcie ze zbiorów rodzinnych Mariana Jaszula, którego wuj Jan (drugi od prawej na zdjęciu niżej) pracował tam jako przymusowy robotnik.
Przy budowie obejścia Zblewa, podobnie jak przy powstawaniu autostrad (np. koło Elbląga oraz Świętej Siekierki), wykorzystano technologię usypania nasypów na podmokłym podłożu. Polegało to na ułożeniu nasypu właśnie na takim rozlewisku i umieszczeniu pod nim ładunków wybuchowych. Po wybuchu i wyrzuceniu na boki mułu, nasyp osiadał na twardym podłożu i można już było kłaść jezdnie. |
Inne zdjęcia z budowy dostępne są także tutaj:http://zblewo.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=224 i http://zblewo.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=912&Item .