logo
Historia i teraźniejszość   Autostrada Berlin - Królewiec





Via Hanseatica (droga ekspresowa S6 Szczecin - Gdańsk i S7 Gdańsk- Elbląg)

  Północna magistrala krajowa Wschód - Zachód przechodząca przez województwa zachodniopomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie. Ten odcinek razem z S22 ma odznaczenie drogi europejskiej E28, która prowadzi do Królewca (Kaliningradu) i dalej do Wilna. Na początku Via Hanseatica wykorzystuje autostradę A6. Dalej trasa biegnie przez parę znaczących miast tym samym tworząc ich obwodnice w ciągu drogi ekspresowej S6 od Szczecina do Gdańska oraz drogi ekspresowej S7 od Gdańska do Elbląga i dalej na południe przez dawne terytoria Prus. Uważne oko dostrzeże, że od Gdańska do Elbląga trasa prowadzi niedaleko przedwojennego śladu jakim miała biec berlinka. Najstarsza część tych obu ekspresówek została zbudowana w siedemdziesiątych latach dwudziestego wieku, a na stan dzisiejszy istnieje jako poszczególne odcinki i obwodnice miast.

  Poniżej znajduje się mapa w technologii Google Maps, prezentująca cały przebieg S6/S7. W miarę nowych informacji mapka będzie aktualizowana.


Pokaż S6/S7 na większej mapie

Natomiast pod mapką znajdziecie szczegółowy opis poszczególnych odcinków.

Droga Ekspresowa S6 (Rzęśnica) - Goleniów - Gdańsk. W stosunku do śladu berlinki trasa prowadzi znacznie bardziej na północ, wzdłuż Morza Bałtyckiego, przecinając większe miasta takie jak Słupsk i Koszalin, a po ostatniej modyfikacji planu także przez Kołobrzeg. W województwie zachodniopomorskim została wydana decyzja środowiskowa tym samym jest znany dokładny przebieg trasy w tej części. Natomiast w Pomorskim cały czas oczekiwana jest decyzja środowiskowa, jednakże jest znany prawdopodobny przebieg drogi od Lęborka do Gdyni przez gminę Szemud (Trasa Kaszubska). Cały odcinek S6 wydawał się już mieć zagwarantowane fundusze europejskie na realizacje na lata 2013-2020. Obecnie pewna jest jedynie budowa obwodnicy Koszalina.

W planach jest także zbudowanie Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która według planów ma powstać do 2018 roku i zaczynać się w Chwaszczynie, następnie iść dalej wzdłuż drogi krajowej 20, a przed Żukowem skręcać na wschód łącząc się z Południową Obwodnicą Gdańska (S7) w Straszynie. Tym samym nowa obwodnica ma zostać przemianowana na S6, a stara obwodnica zmienić numer.

Do tej pory droga S6 istnieje głównie w formie paru obwodnic, które są już zbudowane lub są w realizacji:

Obwodnica Nowogardu - Droga o przekroju 2x2 o długości 9,4 kilometra. Wykonawcą budowy jest firma Budimex, która weszła na plac 8 kwietnia 2010 roku. Obwodnica omija miejscowość Nowogard oraz Jezioro Nowogardzkie od strony zachodniej i ma mieć trzy węzły: Olchowo, Warnkowo i Wojcieszyn. Cała trasa ma być gotowa w lutym 2012 roku, jednak według nieoficjalnych informacji obwodnica ma być gotowa już pod koniec 2011 roku.



Obwodnica Słupska - Odcinek o długości 16,3 kilometra, głównie jedno jezdniowy z możliwością dobudowania drugiego pasa. Dwie jezdnie znajdują się tylko przy węzłach, których jest cztery: Reblinko, Kobylnica, Głobino i Redzikowo. Wykonawcą robót był Strabag, który wszedł na plac budowy 12 sierpnia 2008 roku. Obwodnica była gotowa już we wrześniu 2010 roku jednakże z powodu sporu o oświetlenie zjazdów termin został przesunięty do października, gdzie prezydent Bronisław Komorowski oficjalnie przeciął wstęgę tym samym otwierając obwodnice.

Zachodnia Obwodnica Trójmiasta - Najstarszy i zarazem najdłuższy odcinek drogi w korytarzu S6. Zachodnia obwodnica metropolii Trójmiejskiej o przebiegu Północ -Południe, o długości 38,6 kilometra. Obwodnica powstawała w latach 70 a jej pierwszy odcinek jezdni wschodniej został oddany do ruchu w 1977, a rok później rozpoczęto dobudowywanie jezdni zachodniej, która została oddana w 1984 roku. Trasa jak wcześniej było napisane jest drogą dwujezdniową, jednakże na niektórych stromych odcinkach rozszerza się do trzech pasów, a przez większość część prowadzi przez Trójmiejski Park Krajobrazowy. Od maja 2012 roku południowy odcinek obecnej zachodniej obwodnicy Trójmiasta na węźle Straszyn ma być połączony z południową obwodnicą Trójmiasta, tym samym łącząc oba drogi S6 i S7 w jedną całość.

Droga Ekspresowa S7 - Gdańsk - Elbląg - o przekroju 2x2 i długości 55 kilometrów do Elbląga. Do tej pory droga ekspresowa istnieje jedynie w postaci obwodnicy Nowego Dworu Gdańskiego i budowanej Południowej Obwodnicy Gdańska. Budowa jej prawdopodobnie ruszy dopiero po 2015 roku. Będzie posiadać cztery kolejne węzły: Cedry Małe, Dworek, Ryki i Elbląg - Zachód (Kaziemierzewo).

Trzeba zarazem zauważyć, że trasa S7 ma powstać niedaleko dawnego śladu berlinki, co ilustruje ta grafika:

Jak widać na mapie Droga ekspresowa S7 w większości pokrywa się z drogą krajową 7. Berlinka i S7 od Elbląga zaczynają się w tym samym miejscu po czym na zachód przed miejscowością Helenowo oba drogi się rozwidlają - S7 idzie na północny zachód, a Berlinka bardziej prowadzi na zachód lekko odsuwając się na północ, gdzie przez większość trasy oba drogi wiodą równolegle względem siebie. Przed Pruszczem Gdańskim widać największą różnice, gdyż S7 omija Pruszcz od strony północnej, a Berlinka od strony Południowej niedaleko zjazdu z S6.

Niżej znajdują się zbudowane obwodnice lub dopiero co powstające w ciągu drogi S7:

Południowa Obwodnica Gdańsk - Druga obwodnica aglomeracji Trójmiejskiej zaraz po Zachodniej obwodnicy Trójmiasta, a zarazem początkowy odcinek Drogi ekspresowej S7. Jak sama nazwa wskazuje obwodnica ma okalać Gdańsk od strony południowej, mieć po dwa pasy w każdym kierunku o długości 17,8 kilometra i posiadać pięć węzłów: Straszyn (łącznik z zachodnią obwodnicą), Lipce, Olszynka, Przejazdowo i Koszwały. Trzeba zaznaczyć , że Południowa Obwodnica będzie posiadać najdłuższą estakadę w Polsce o długości niemal 2,8 kilometra, między węzłami Olszynka i Straszyn. Sam węzeł Olszynka ma mieć odnogę do portu morskiego Gdańsk i dalej tunelem pod martwą Wisłą do Stadionu PGE. Obwodnica ma być gotowa w maju 2012 roku.

Obwodnica Nowego Dworu Gdańskiego - Obwodnica została otwarta w 2007 roku jako częściowo droga dwujezdniowa o długości 4 kilometrów. Obwodnica omija miasto od strony zachodnio - południowej i stanowi część drogi ekspresowej S7.

 
© Copyright by Bartosz Bajków. Oprawę graficzną i techniczną stworzył Leszek Cybula.

http://byekuf.republika.pl

 
Udział w tworzeniu strony mieli bądź mają (alfabetycznie): Dariusz Bąkowski, Robert Dróbka, Piotr Jakubiak, Zbigniew Kucmierz, Adrian Macierzyński, Sławomir Mioduszewski, Marcin Rogoziński, Marcin Stienss, Piotr Zembrzuski i wiele innych osób, którym bardzo serdecznie dziękuję za pomoc..