Konkretnie chodzi tutaj o etymologię berlinki oraz jej znaczenie we współczesnym użyciu.
W 1999 r. powstało Stowarzyszenie na rzecz Modernizacji Drogi Krajowej nr 22, skupiające gminy i powiaty przez które przebiega wspomniana droga (Kostrzyn-Gorzów-Wałcz-Chojnice-Starogard-Malbork-Elbląg-Grzechotki), określana obecnie również jako berlinka. Celem Stowarzyszenia jest pozyskanie środków od Unii Europejskiej na modernizację tej trasy.
Przed wojną droga z Berlina przez Gorzów Wlk. (Lansberg), Wałcz, Człuchów do granicy z Polską przed Chojnicami oraz z Malborka, przez Elbląg, , Frombork, Braniewo, Heiligenbeil (Mamonowo), Koeningsberg (Królewiec, Kaliningrad), Instenburg (Czerniachowsk) do granicy z Litwą w stronę Mariampola nosiła według niemieckich oznaczeń numer 1 (Reichsstraße 1). Po zajęciu Polski odcinek Chojnice-Tczew-Malbork również uzyskał ten numer. Wybudowano wtedy też most na Wiśle pod Tczewem, puszczając drogę nr 1 tamtędy.
Warto zauważyć, iż obecnie ta część drogi nr 1, która znajduje się w Niemczech, dalej oznakowana jest numerem 1 (Bundesstraße 1). Polski odcinek do Elbląga to DK22 (i DW132 wskutek zamiany przebiegu między Kostrzynem a Gorzowem), z Elbląga do Braniewa to DW504, z Braniewa do granicy z Rosją DK54 (czyli autostrada Elbląg-Kalinigrad nie miała nic wspólnego z niemiecką drogą numer 1, a obecnie część drogi numer 1 i wspomniana autostrada to polska DK22, kojarząca się niektórym z berlinką).
Po 2000 roku próbowano promować idea Via Hanseatiki - "drogi życia" dla tzw. Łuku Szafirowego (czyli droga z Estonii do Niemiec). W Polsce przypadała na jej trasę S22 Grzechotki - Elbląg, DK7 (obecnie S7) Elbląg - Gdańsk i DK6 (obecnie w większości już S6) Gdańsk - Kołbaskowo. Po niemieckiej stronie A11 Kołbaskowo - Kreuz Uckermark, i dalej na zachód po nowej autostradzie A20.