Zdjęcia z drugiej połowy lat 30-stych z odcinka Elbląg - Grzechotki

Budowa mostu nad rzeką Elbląg i Ostbahn'em, widziana od południowego (kolejno) zachodu (maj 1938 r.) i wschodu. Zask. i  Die Straße.
Most po oddaniu do użytku w 1938 roku, widziany od południowego zachodu. Die Straße. Widok z północnego pasa autostrady (w kierunku na Berlin) na linię kolejową do Królewca (Ostbahn). Grudzień 1935. Zask.
   
Budowa wiaduktu berlinki nad wspomnianą linią kolejową. Wg projektu obiekt nr 8. Widok na północ (w stronę Elbląga). Bautechnik Budowa wiaduktu berlinki nad obecną ul. Pasłęcką. Wg projektu obiekt nr 8a. Widok na północ (w stronę Elbląga). Bautechnik
 
 Wiadukt do Gronowa Górnego. Grudzień 1935. Zask. Widok z tego wiaduktu w kierunku Królewca. Źródło: www.europeana.eu .
To samo ujęcie pokolorowane przez Piotra Zembrzuskiego. Budowa mostu nad Burzanką w 1935 roku. Zask. 
 
Budowa wiaduktu węzła Pomehrendorf koło Wilkowa i Pomorskiej Wsi. Wg projektu to obiekt nr 14. Widok w kierunku Królewca. Bautechnik. Węzeł około 1941 roku. Zwraca uwagę pomalowana na czarno jezdnia. Prawdopodobnie w celu maskowania. Źródło nieznane
Budowa charakterystycznego, ukośnego wiaduktu drogi z Wilkowa do Kamiennika Wielkiego. Obiekt nr 15. Widok w kierunku Królewca. Bautechnik. Budowa berlinki w okolicy Kamiennika Wielkiego. Zask.
Prawdopodobnie na wysokości Wierzna Wielkiego (Nowych Sadłuk). W tle ostatni wiadukt przed węzłem Tiedmannsdorf  (Chruściel). Widok w kierunku Królewca. Źródło nieznane.
Miejsce nieznane, być może gdzieś na odcinku między Nowymi Sadłukami (Wierznem Wielkim) a Chruścielem. Źródło nieznane.  Być może zakręt zaraz za węzłem Tiedmannsdorf. Warto zwrócić uwagę na znak po prawej, powszechny na niemieckich autostradach w tamtym czasie. Źródło nieznane.
Budowa południowej nitka mostu nad Pasłęką w zimie 1935 roku. Die Straße. Budowa południowej nitka mostu nad Pasłęką w dniu 30 maja 1935 roku. www.0194.a4a.de
   
Inne ujęcia z 1935 roku. Wg projektu obiekt otrzymał nr 150. Bautechnik.
Po oddaniu obiektu do użytku widoki od pd. wschodu i pd. zachodu (na pierwszym planie drewniana kładka nad rzeką). Die Straße.
Prawdopodobnie węzeł Schalmey, widok w kierunku Berlina. Źródło nieznane. Wycieczka autostradą 11.06.1937 roku, dzień przed otwarciem (odcinka Elbląg-Wschód - Królewiec). Zask.
Most nad Młynówką. Widoki na zachodni i wschodni przyczółek.  Die Straße. Obok ujęcie w kierunku Królewca. Wg projektu obiekt nr 155 Bautechnik.
 
Budowa wiaduktu kolejowego koło Maciejewa (linia Braniewo - Pieniężno). Wg projektu obiekt nr 35. Widok w kierunku Berlina. Bautechnik. Budowa wiaduktu węzła Braunsberg koło Maciejewa i Braniewa. Widok w kierunku Królewca. Bautechnik.
Gotowy jest już wiadukt obecnej DW507. Zdjęcie z "Die Straße" z lat 30-tych. Obok widok z niego na wiadukt kolejowy linii Braniewo - Pieniężno (Mehlsack). Zwraca uwagę inny niż obecnie wygląd środkowego filara. Fotka z "Vier Jahre Arbeit an den Strassen Adolf Hitler". Obok wykadrowane zdjęcie tego samego miejsca w dniu 9 listopada 2002 roku. Proszę porównać ze zdjęciami z 1957 i 1965 roku. Wiadukt, zniszczony w czasie działań wojennych odbudowano po wojnie. Czwarta fotka przedstawia widok na oba wiadukty od strony Królewca. Na wiadukcie drogowym widoczny gotycki napis "Braunsberg". Zdjęcie z artykułu Helmuta Scheibera "Die Reichsautobahn in Ostpreußen".
Budowa węzła Heiligenbeil-West. Wg projektu obiekt nr 40. Widoki w kierunku Królewca i na północ. Bautechnik. Berlinka w powiecie świętosiekierskim (Kreis Heiligenbeil) w 1943 roku. Prawdopodobnie jest to wiadukt węzła Heiligenbeil-West. Zdjęcie podesłał Siegfried Dreher.  
   
 Budowa mostu nad Banówką. Zapewne zima 1935 i wiosna/lato 1935. Wg projektu obiekt nr 165. Widoki w kierunku Berlina. Die Straße i Bautechnik.
Gotowy wiadukt drogi Pęciszewo - Krzewno (obecnie nie istnieje). Wg projektu obiekt nr 43. Widok w kierunku Królewca. Bautechnik. Widok w kierunku Berlina albo z tego samego wiaduktu, albo z następnego, tj. Pęciszewo - Żelazna Góra, który obecnie też nie istnieje. Bildarchiv.
Most nad Omazą kilka lat po zbudowaniu. Bildarchiv (pokolorowane przez Piotra Zembrzuskiego). Prace wykończeniowe przy moście nad Omazą, w 1935 roku. Zdjęcie z artykułu Siegfrieda Drehera "Die Reichsautobahn in Ostpreußen". 
   
Inne ujęcia z 1935 roku. Widoki prawdopodobnie w kierunku Królewca. Wg projektu obiekt nr 170. Bautechnik.
Most nad Omazą po oddaniu do użytku. Widoki z zachodniego przyczółku: z podstawy i ze szczytu (po północnej/lewej) stronie.  Die Straße.
Most nad Omazą. Widok na Królewiec z południej (prawej) strony zachodniego przyczółku. Die Straße.

Die Straße - Zdjęcia z czasopisma "Die Straße" z lat 30-tych.

Zask - Jerzy Zaskiewicz "Księga Elbląska t. 3", Elbląg 2005.

Bautechnik - zdjęcia z numeru 37 z 30.08.1935. 

Bildarchiv - zdjęcia ze strony http://www.bildarchiv-ostpreussen.de publikowane za zgodą  pani Anny Langner

Zapis z niemieckiej kroniki (Der Reichskalender: http://www.nexusboard.net/archiv/b6365/f54325/index.htm lub http://www.chronikverlag.de/tageschronik/0708.htm) dobrze oddający hitlerowską propagandę rzekomego zagrożenia ze strony Polski:

8.7.1939 Die Reichsautobahn Elbing-Königsberg wird unter Bewachung gestellt, nachdem in der ersten Juliwoche fünfmal Öl auf die Fahrbahn gegossen wurde. Als Verdächtige sind 23 Polen verhaftet worden.

Państwowa autostrada Elbląg-Królewiec jest strzeżona, ponieważ w pierwszym tygodniu lipca ktoś pięciokrotnie wylał na jezdnię olej. Aresztowano 23 podejrzanych Polaków.

powrót do indeksu odcinka Elbląg - Grzechotki

strona główna