Zdjęcia z drugiej połowy lat 30-stych z odcinka Elbląg - Grzechotki
Budowa mostu nad rzeką Elbląg i Ostbahn'em, widziana od południowego (kolejno) zachodu (maj 1938 r.) i wschodu. Zask. i Die Straße. | |||
Most po oddaniu do użytku w 1938 roku, widziany od południowego zachodu. Die Straße. | Widok z północnego pasa autostrady (w kierunku na Berlin) na linię kolejową do Królewca (Ostbahn). Grudzień 1935. Zask. | ||
Budowa wiaduktu berlinki nad wspomnianą linią kolejową. Wg projektu obiekt nr 8. Widok na północ (w stronę Elbląga). Bautechnik. | Budowa wiaduktu berlinki nad obecną ul. Pasłęcką. Wg projektu obiekt nr 8a. Widok na północ (w stronę Elbląga). Bautechnik. | ||
Wiadukt do Gronowa Górnego. Grudzień 1935. Zask. | Widok z tego wiaduktu w kierunku Królewca. Źródło: www.europeana.eu . | ||
To samo ujęcie pokolorowane przez Piotra Zembrzuskiego. | Budowa mostu nad Burzanką w 1935 roku. Zask. | ||
Budowa wiaduktu węzła Pomehrendorf koło Wilkowa i Pomorskiej Wsi. Wg projektu to obiekt nr 14. Widok w kierunku Królewca. Bautechnik. | Węzeł około 1941 roku. Zwraca uwagę pomalowana na czarno jezdnia. Prawdopodobnie w celu maskowania. Źródło nieznane. | ||
Budowa charakterystycznego, ukośnego wiaduktu drogi z Wilkowa do Kamiennika Wielkiego. Obiekt nr 15. Widok w kierunku Królewca. Bautechnik. | Budowa berlinki w okolicy Kamiennika Wielkiego. Zask. | ||
Prawdopodobnie na wysokości Wierzna Wielkiego (Nowych Sadłuk). W tle ostatni wiadukt przed węzłem Tiedmannsdorf (Chruściel). Widok w kierunku Królewca. Źródło nieznane. | |||
Miejsce nieznane, być może gdzieś na odcinku między Nowymi Sadłukami (Wierznem Wielkim) a Chruścielem. Źródło nieznane. | Być może zakręt zaraz za węzłem Tiedmannsdorf. Warto zwrócić uwagę na znak po prawej, powszechny na niemieckich autostradach w tamtym czasie. Źródło nieznane. | ||
Budowa południowej nitka mostu nad Pasłęką w zimie 1935 roku. Die Straße. | Budowa południowej nitka mostu nad Pasłęką w dniu 30 maja 1935 roku. www.0194.a4a.de | ||
Inne ujęcia z 1935 roku. Wg projektu obiekt otrzymał nr 150. Bautechnik. | |||
Po oddaniu obiektu do użytku widoki od pd. wschodu i pd. zachodu (na pierwszym planie drewniana kładka nad rzeką). Die Straße. | |||
Prawdopodobnie węzeł Schalmey, widok w kierunku Berlina. Źródło nieznane. | Wycieczka autostradą 11.06.1937 roku, dzień przed otwarciem (odcinka Elbląg-Wschód - Królewiec). Zask. | ||
Most nad Młynówką. Widoki na zachodni i wschodni przyczółek. Die Straße. Obok ujęcie w kierunku Królewca. Wg projektu obiekt nr 155 Bautechnik. |
Budowa wiaduktu kolejowego koło Maciejewa (linia Braniewo - Pieniężno). Wg projektu obiekt nr 35. Widok w kierunku Berlina. Bautechnik. | Budowa wiaduktu węzła Braunsberg koło Maciejewa i Braniewa. Widok w kierunku Królewca. Bautechnik. | ||
Gotowy jest już wiadukt obecnej DW507. Zdjęcie z "Die Straße" z lat 30-tych. Obok widok z niego na wiadukt kolejowy linii Braniewo - Pieniężno (Mehlsack). Zwraca uwagę inny niż obecnie wygląd środkowego filara. Fotka z "Vier Jahre Arbeit an den Strassen Adolf Hitler". Obok wykadrowane zdjęcie tego samego miejsca w dniu 9 listopada 2002 roku. Proszę porównać ze zdjęciami z 1957 i 1965 roku. Wiadukt, zniszczony w czasie działań wojennych odbudowano po wojnie. Czwarta fotka przedstawia widok na oba wiadukty od strony Królewca. Na wiadukcie drogowym widoczny gotycki napis "Braunsberg". Zdjęcie z artykułu Helmuta Scheibera "Die Reichsautobahn in Ostpreußen". | |||
Budowa węzła Heiligenbeil-West. Wg projektu obiekt nr 40. Widoki w kierunku Królewca i na północ. Bautechnik. | Berlinka w powiecie świętosiekierskim (Kreis Heiligenbeil) w 1943 roku. Prawdopodobnie jest to wiadukt węzła Heiligenbeil-West. Zdjęcie podesłał Siegfried Dreher. | ||
Budowa mostu nad Banówką. Zapewne zima 1935 i wiosna/lato 1935. Wg projektu obiekt nr 165. Widoki w kierunku Berlina. Die Straße i Bautechnik. | |||
Gotowy wiadukt drogi Pęciszewo - Krzewno (obecnie nie istnieje). Wg projektu obiekt nr 43. Widok w kierunku Królewca. Bautechnik. | Widok w kierunku Berlina albo z tego samego wiaduktu, albo z następnego, tj. Pęciszewo - Żelazna Góra, który obecnie też nie istnieje. Bildarchiv. | ||
Most nad Omazą kilka lat po zbudowaniu. Bildarchiv (pokolorowane przez Piotra Zembrzuskiego). | Prace wykończeniowe przy moście nad Omazą, w 1935 roku. Zdjęcie z artykułu Siegfrieda Drehera "Die Reichsautobahn in Ostpreußen". | ||
Inne ujęcia z 1935 roku. Widoki prawdopodobnie w kierunku Królewca. Wg projektu obiekt nr 170. Bautechnik. | |||
Most nad Omazą po oddaniu do użytku. Widoki z zachodniego przyczółku: z podstawy i ze szczytu (po północnej/lewej) stronie. Die Straße. | |||
Most nad Omazą. Widok na Królewiec z południej (prawej) strony zachodniego przyczółku. Die Straße. |
Die Straße - Zdjęcia z czasopisma "Die Straße" z lat 30-tych.
Zask - Jerzy Zaskiewicz "Księga Elbląska t. 3", Elbląg 2005.
Bautechnik - zdjęcia z numeru 37 z 30.08.1935.
Bildarchiv - zdjęcia ze strony http://www.bildarchiv-ostpreussen.de publikowane za zgodą pani Anny Langner
Zapis z niemieckiej kroniki (Der Reichskalender: http://www.nexusboard.net/archiv/b6365/f54325/index.htm lub http://www.chronikverlag.de/tageschronik/0708.htm) dobrze oddający hitlerowską propagandę rzekomego zagrożenia ze strony Polski:
8.7.1939 Die Reichsautobahn Elbing-Königsberg wird unter Bewachung gestellt, nachdem in der ersten Juliwoche fünfmal Öl auf die Fahrbahn gegossen wurde. Als Verdächtige sind 23 Polen verhaftet worden.
Państwowa autostrada Elbląg-Królewiec jest strzeżona, ponieważ w pierwszym tygodniu lipca ktoś pięciokrotnie wylał na jezdnię olej. Aresztowano 23 podejrzanych Polaków.