Królewiec (Калининград/Kaliningrad/Königsberg) - most autostradowy (Reichsautobahnbrücke) czy inna droga ?
Most przez oba koryta Pregoły na wschodnich rubieżach Królewca, popularnie zwany Berlińskim Mostem (Берлинский мост), zwykle zaliczany jest jako kolejny element autostrady z Berlina - berlinki. Czy jednak rzeczywiście w takim celu go zbudowano i klasyfikowano? Choć z berlinką nie stanowi ciągłości, to wydaje się logiczne, że w planach (które ostatecznie 70 lat później zrealizowali Rosjanie) musiało być takie założenie. Nie jest to jednak takie pewne i jasne.
Plan rozwoju/rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej i urbanistyczej Sambii z 1939 roku (Plan zur Verbesserung der Infrastruktur des Samlandes von 1939) pokazuje nam most jako element drogi niższej kategorii w ramach obwodnicy Królewca:
Plan ze strony http://www.autobahngeschichte.de/Menueoptionen/Autobahnen/Strecken/Strecke%2056/strecke56.htm za Gerhard von Glinski, Peter Wörster: Königsberg. Berlin/Bonn 1992, S. 113; Herder-Institut Marburg.
Natomiast plan autostradowej drogi Sambii z 1938 i połączenia Królewca z państwową autostradą (Die Samlandstrecke der Reichsautobahn und die Verbindung Königsbergs mit der Reichsautobahn) ukazuje to podobnie, ale przewiduje specjalny łącznik od planowanego przedłużenia berlinki do Wystrucia (Insterburg, obecnie Czerniachowsk/Черняховск) poprzez obwodnicę do Berlińskiego Mostu.
Plan ze strony http://www.autobahngeschichte.de aktualnie pod linkiem http://archive.is/ECkbE#selection-2709.0-2709.91 ze źródła: "Die Strasse" nr 5 (1938), H. 23, S. 750.
Warto zwrócić uwagę, że po wybudowaniu najazdy na most nie miały kontynuacji na północ i południe. Po północnej stronie obiektu Sowieci zbudowali węzeł (i "naprostowanie") zapewne w latach 80 (dodając północną jezdnię na odcinku węzeł - most). Przedłużenie po południowej stronie mostu dokonano w latach 2007-2008, podłączając most słusznie wprost do berlinki. Po wybudowaniu zupełnie nowej lewej (północnej) nitki mostu w 2013 roku, powstała też jezdnia północna po południowej stronie obiektu (od mostu do przedłużenia berlinki przy skrzyżowaniu z widocznąw poprzek mapy ulicą Jemielianowa).
Fragment sowieckiej mapy z 1976r. w skali 1:50 000.