PODŁĄCZENIE GDAŃSKA DO BERLINKI
Schemat z początku 40. pokazujący podłączenie Gdańska do berlinki. Źródło: "Biblioteka Gdańska PAN" (poprzez R.Cielątkowska, P.Lorens, Architektura i urbanistyka osiedli socjalnych Gdańska okresu XX-lecia międzywojennego, Gdańsk 2000).
Plan rozwoju Gdańska z przełomu lat 30. i 40. pokazujący podłączenie miasta do berlinki. Wejście do Wrzeszcza poprzez węzeł koło Szadółek i Zakoniczyna, dalej przez Jasień, Migowo, Piecki i w Diabełkowie wprost we wciąż trzymaną w Gdańsku rezerwę w postaci tzw. Nowej Politechnicznej. Całość w lepszej jakości na pliku KMZ w programie Google Earth. Źródło: "Biblioteka Gdańska PAN" (poprzez R.Cielątkowska, P.Lorens, Architektura i urbanistyka osiedli socjalnych Gdańska okresu XX-lecia międzywojennego, Gdańsk 2000). Kolorami naniosłem współczesne nazwy.
Fragment planu rozwoju Gdańska z początku 40. pokazujący nieco zmodyfikowane podłączenie miasta do berlinki. Źródło: "Biblioteka Gdańska PAN" (poprzez R.Cielątkowska, P.Lorens, Architektura i urbanistyka osiedli socjalnych Gdańska okresu XX-lecia międzywojennego, Gdańsk 2000). W odróżnieniu od koncepcji z przełomu 1939 i 1940 roku, autostradowy łącznik (odpowiednik dzisiejszej ZOT) od Zakoniczyna poprowadzono śladem wcześniejszej planowanego wjazdu do Wrzeszcza. Dopiero na polach między Jasieniem a Migowem następuje rozwidlenie na wjazd do Wrzeszcza (dalej tą samą wyznaczoną trasą - odpowiednik dzisiejszej Nowej Politechnicznej) oraz dalszy przebieg obwodnicy na północ, w kierunku Matarni. Dziwić może przebieg linii kolejowej Kokoszki - Wrzeszcz. Znikła istniejąca od 1914 roku trasa przez Brętowo, a pojawiła się nowa, wzdłuż autostradowego wjazdu (Nowej Politechnicznej). Niżej dokładniejszy plan pokazujący fragment miasta.