Odcinek Kołbaskowo -
Szczecin-Wielgowo (Rzęśnica)
lata 1934-2005
Autostrada A6 (długości prawie 22 km), podobnie jak po niemieckiej stronie autostrada A11, podlega modernizacji. W latach 1996-2001 wyremontowano obie jezdnie od przejście granicznego do do ul. Smoczej w Szczecinie-Podjuchach (około 14 km). Ponad 50 lat po wojnie, dopiero w 1998 roku, zostały odbudowane południowe nitki mostów nad Odrą. Wyremontowano też (w latach 2000/2001) nitowane mosty północne (zrekonstruowane w 1947 roku z elementów wyłowionych z Odry). Na dalszym odcinku autostrady (około 8 km), po wielu perypetiach, prace ruszyły w październiku 2005 roku.
Nie jest to jednak
cały dwujezdniowy odcinek autostrady zbudowanej przed wojną przez Niemców. Jego
dalsza 7 km część (od Szczecina-Kijewa) ma status jedynie drogi ekspresowej
(S6/S3). Do niedawna ten odcinek
berlinki odróżniał się jedynie brakiem barierek pomiędzy jezdniami. Logiczne dokończenie remontu i podniesienie jego statusu do rangi autostrady (a
tym samym wydłużenie A6 do 29 km) przewidziano dopiero w
Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie
sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. z dnia 4 czerwca 2004 r.).
1. Gładziutka nawierzchnia zaraz za przejściem granicznym. W tle stacja benzynowa oraz wiadukty: dawnej drogi do Pomellen oraz linii kolejowej do Berlina. Typ G. | 2. Tablica przy wspomnianej stacji benzynowej a w tle rzeczone wiadukty. Typ G. |
3. I wiadukt kolejowy z bliska. Typ G. | 4. Wiadukt widziany z drugiej strony, 4 lata wcześniej. Widok w kierunku Berlina. Typ A. |
5. Tablica informującą o zjeździe na DK13 za 250 metrów. W tle wiaduky: drogi lokalnej do Smolęcina oraz DK13 Typ G. | 6. Budowa wiaduktu nad autostradą dla lokalnej drogi Kołbaskowo - Smolęcin około 1934 roku. Typ E. |
7. Węzłowy wiadukt nad autostradą dla drogi krajowej nr 13 (DK13), wyremontowany w 2003 roku przez "Mostar" Typ G. | 8. Zjazd nr 2 na węźle Stettin-Süd w Kołbaskowie. W tle wiadukt przed remontem. Widok w kierunku Berlina. Typ B |
9. To samo miejsce w przeciwnym kierunku (ponownie na Królewiec). W tle stacja benzynowa. Typ G. | 10. Przebudowana przedwojenna stacja benzynowa przy zjeździe nr 2. Widok w kierunku Berlina. Typ B. |
11. Ta sama stacja w czerwcu 1990 roku. Typ L. | 12. Budowa wiaduktu węzła Stettin-Süd w Kołbaskowie około 1934 roku. Typ E. |
13. Widok z wiaduktu obecnej DK13 (do 1945 Reichsstraße Nr. 2.) na węzeł w dniu 27.09.1936 kiedy otwierano odcinek Berlin-Szczecin. Pokolorowana fotka znaleziona w internecie. Wcześniej było tu zdjęcie z książki "Ziemia gromadzi prochy", 1939. | 14. Budowa autostrady w 1934 roku w Kołbaskowie. Typ C. |
15. Ćwiczenia taktyczne 129 spaplot - 1958 rok. Postój na
obecnej autostradzie A6, prawdopodobnie na węźle w Kołbaskowie. Na pierwszym
planie mjr Mieczysław Wasąg - dowódca 129 spaplot.
Fotografia ze zbiorów Mieczysława Wasąga. |
16. Za węzłem jest podjazd pod górkę. Typ G. |
17. Po czym berlinka opada do Doliny Odry. Typ G. | 18. Wiadukt nad drogą polną, w tle tablica informująca o zjeździe nr 9 (za 3 km). Za nią już most nad Odrą Zachodnią. Typ G. |
19. Początek budowy mostu nad Odrą Zachodnią, około 1933 roku. Typ C. | 20. Budowa filarów mostowych na Odrze Zachodniej. Typ E. |
21. Zdjęcie z książki "Deutschlands Autobahnen Adolf Hitlers Strassen". Widok prawdopodobnie na Królewiec. | 22. Zdjęcie z książki "Drei Jahre
Arbeit an den Straßen". Widok prawdopodobnie na Berlin. |
23. Filary mostowe prawie gotowe. Typ E. |
24. Budowa mostu nad Odrą (Zachodnią?) w 1934 roku.Typ C. |
25. Układanie konstrukcji nośnej mostu. Typ E. | 26. Układanie konstrukcji nośnej mostu. Typ E. |
27. Prace finalizujące. Typ E. | 28. Budowa mostu ukończona. Typ E. |
29. Most około 1938 roku. Typ L. | 30. Most w 1938 roku (http://www.hdg.de/lemo). |
31. Most w czerwcu 1990 roku. Tylko jedna jezdnia. Typ. L. | 32. Most berlinki nad Odrą Zachodnią w 2005 roku, widziany na wprost. Typ G. |
33. I most berlinki nad Odrą Zachodnią w 2002 roku, widziany z boku. Widok w kierunku Królewca. Typ B. | 34. Zjazd z będącego w remoncie (lipiec 2002) mostem nad Odrą Wschodnią (Regalicą). Widok w kierunku Berlina. Typ B |
35. I widok w przeciwną stronę z tablicą informującą o zjeździe na DK31 za 1,5 km. Typ G. |
36. Wybudowany przyczółek
mostu nad Odrą Wschodnią. Typ E. |
37. Widok z zachodniego przyczółku.
Długość całkowita 250 m. Zdjęcie z książki "Drei Jahre Arbeit an den Straßen". |
38. Układanie konstrukcji nośnej mostu nad Odrą Wschodnią. Typ E. |
39. Układanie konstrukcji nośnej mostu nad Odrą Wschodnią. Typ E. | 40. Po oddaniu mostu do ruchu. Na pierwszym planie tablica informująca o węźle Sydowsaue. Typ J. |
41. Most nad Odrą Wscchodnią chyba od strony południowej. "Die Straße" z 28.03.1939, nr13. | 42. Wjazd na most w 2005 roku. Typ G. |
43. Most berlinki nad Odrą Wschodnią w 2002 roku, widziany z boku. Widok w kierunku Królewca. Typ B. | 44. Na moście. Niebieska tablica przez węzłem Sydowsaue (Żydowce, obecnie określanym jako Radziszewo) pokazuje kierunek na Gdańsk autostradą A6 oraz zjazd na DK31, do Szczecina i Gryfina. Widok w kierunku Królewca. Typ B. |
45. Za mostem, przed zjazdem nr 9 węzła Sydowsaue, berlinka chwilowo traci status autostrady, z powodu braku odpowiedniej długości pasów zjazdu i wjazdu. Są plany likwidacji tego węzła. Typ G. | 46. Wiadukt nad linią kolejową Szczecin - Kostrzyn. Po prawej widoczny brak pasa zjazdu i dalej pasa wjazdu. Typ G. |
467 Wspomniany wiadukt widziany z torów w okresie przebudowy przez firmę "Mostar". Typ M. | 48. Węzłowy wiadukt autostrady nad DK31. Za nim znów autostrada ma status autostrady. Typ G. |
49. Modernizacja A6 w końcu lat 90. w okolicy wiaduktu ul. Bielańskiej. W tle Puszcza Bukowa. Widok w kierunku Królewca. Typ D. | 50. Odcinek po modernizacji widziany z wiaduktu. Tutaj powstanie węzeł z nową drogą ekspresową S3. Widok w kierunku Królewca. Typ D. |
51. I od strony Puszczy Bukowej w kierunku
wiaduktu.
Widok w kierunku Berlina. Typ D. |
52. To samo miejsce 31 maja 2005 roku. Typ G. |
|
|
52. Widok z wiaduktu w ciągu ul. Bielańskiej na kompletnie wyremontowany już fragment A6. Typ F. | |
53. Autostrada około 1940 roku w okolicy Podjuch, gdzieś między ulicami Bielańską, a Smoczą. | 54. Podobna lokalizacja, bliżej niezidentyfikowana. Typ J. |
55. Budowa mostu w Podjuchach nad strumieniem Jeziorna (wtedy Iserbach) i ul. Smoczą (wtedy Kolowerweg). Typ L. |
56. Pod koniec budowy, maj 1937. Typ L. |
57. Most w Podjuchach (Isertalbrücke) po ukończeniu. |
58. To samo miejsce i okres. Zdjęcie ze strony: http://www.bukowa.px.pl. |
59. Obrazek naszkicowany z poziomu obecnej ulicy Smoczej. Szkicownik Ernsta Simona. Cz. IV, VIII. 1936 - VI.1942. | 60. Most w czerwcu 1990 roku. Typ L. |
61. Most berlinki w 2001 roku widziany od dołu, z ul. Smoczej, w prześwicie między obiema nitkami obiektu. Typ F. |
62. Równo z mostem nad ul. Smoczą kończy się wyremontowany odcinek autostrady A6. Tablica pokazuje jeszcze 1,2 km do węzła w Podjuchach. Typ G. |
63. Parking pomiędzy ul. Wschodnią a Sąsiedzką
w
Podjuchach. Tutaj
wciąż jeszcze przedwojenna nawierzchnia betonowa.
Widok w kierunku Królewca. Typ B. |
64. Widok z drugiej strony poprzez obie jezdnie i parking na Szczecin. Czerwiec 1990. Typ L. |
65. Budowa wiaduktu nad obecnym przedłużeniem ul. Sąsiedzkiej w dniu 31.05.1936 r. Typ L. | 66. Wiadukt po ukończeniu w lipcu 1937 r. Typ L. |
67. Wiadukt berlinki nad drogą gruntową na przedłużeniu ul. Sąsiedzkiej. Typ F. | 68. Widok na Szczecin (w kierunku zachodnim) przed węzłem w Podjuchach. Typ F. |
69. Węzeł Stettin-Ost w Szczecinie-Podjuchach. W tle wiadukt nad ul. Morwową. Typ G. |
70. Marzec 1935. Skopywanie wzgórza Fuchsberg w okolicy przecięcia autostrady z ul. Morwową (Maulbeerweg). Typ K. |
71. 1934 r. Widok z terenu budowy autostrady na domy przy ul. Chojnickiej (Posener Straße) i Wieluńskiej (Ulmenweg). Typ K. | 72. Marzec/kwiecień 1936 r. Budowa w okolicy ul. Morwowej. Typ L. |
73. Budowa wiaduktu berlinki nad ul. Morwową. 23.05.1934 r. Typ K. | 74. Budowa wiaduktu nad ul. Morwową. Kwiecień 1937. Typ L. |
75. Budowa wiaduktu nad ul. Morwową. Wiosna/lato 1937. Typ L. | 76. Wiadukt i autostrada na ukończeniu. Lato 1937. Typ L. |
77. Ul. Morwowa pod berlinką. Po lewej wjazd w kierunku na Królewiec. Typ H. | 78. Rozpoczęty w 2005 roku remont. Na Królewiec wjeżdża się po północnej łącznicy (i dalej jedzie po północnej jezdni). Typ H. |
79. Wiadukt nad ul. Mączną. Widok w stronę Królewca. Typ A. | 80. To samo miejsce 4 lata później, tuż przed remontem. Typ H. |
81. Budowa estakady w Klęskowie w kwietniu 1937 r. Typ I. |
82. Inne ujęcie ze strony http://sedina.px.pl/. |
83. Estakada w Klęskowie pod koniec lat 30. Typ E. |
84. Inne ujęcie ze strony http://www.bukowa.px.pl/. |
85. Obrazek naszkicowany z poziomu obecnej ulicy Chłopskiej. Szkicownik Ernsta Simona. Cz. IV, VIII. 1936 - VI.1942. | 86. Widok od dołu, od ul. Chłopskiej. Czerwiec 1990. Typ L. |
87. Estakada nad ul. Chłopską w Szczecinie-Klęskowie {Hökendorf } obecnie. Widok w kierunku Berlina. Typ B. | 88. Na estakadzie. Widok w kierunku Królewca. Typ G. |
89. Ludwig Frey - kierownik budowy (bauleiter) berlinki wokół Szczecina. W 2005 roku skończył 93 lata! Typ I. |
90. Budowa wiaduktu w okolicy Klęskowa w latach 30. (być może nad obecną ul. Gwarną). Typ E. |
91. Przed wiaduktem nad ul. Gwarną. Typ G. | 92. Wiadukt nad towarową linią kolejową do Szczecina-Płoni. Zdjęcie Macieja Kicińskiego z zimy 2003 roku. |
93. Początek remontu (budowa przewiązek), październik 2005r. W tle wiadukt ul. Koziej. Widok w stronę Królewca. Typ H. | 94. Wiadukt ul. Koziej tuż przed
węzłem w Kijewie. Widok w stronę Królewca. Typ A. |
95. Betonowa przewiązka przed węzłem w Kijewie. Koniec remontowanego (od października 2005 roku) odcinka i powrót do ruchu na dwóch jezdniach. Widok w stronę Królewca. Typ H. | 96. Węzeł Altdamm około 1937 roku, wkrótce po oddaniu. Typ J. |
97. Inne ujęcie około 1938. Po prawej budowa Strassenmeisterei Altdamm. | |
97. Węzeł
Altdamm
w Szczecinie-Kijewie od strony południowej. Po tej stronie łącznice
dorobiono po wojnie. Typ G. Na podstronie widok w kierunku Berlina. |
98. I za wiaduktem DK3/D10 po
północnej stronie węzła. Typ G. |
99. Stąd dawna RAB jest już tylko drogą ekspresową S6 i S3. Typ G. |
100. Niczym się nie różni od ostatniego odcinka A6 (zwłaszcza po dorobieniu w 2003 roku barier między jezdniami). Typ G. |
101. Widok z nieistniejącego już wiaduktu, który łączył Dąbie ze Sławociszem ulicą Stary Szlak. Widok w kierunku Berlina. | 102. Tutaj był kiedyś wiadukt dla ul. Stary Szlak. Przyczółek zachodni. Widok w kierunku Berlina. Typ H. |
103. Widok na przyczółek wschodni byłego wiaduktu w ciągu ul. Stary Szlak. Typ H. | 104. Wiadukt ul. Tczewskiej (po remoncie, zlikwidowano dziki zjazd) łączący szczecińskie dzielnice Dąbie i Wielgowo. Typ G. |
105. Parking zaraz za wspomnianym wiaduktem. Typ G. | 106. Wiadukt za Szczecinem dla lokalnej drogi gruntowo-leśnej ze Szczecina-Załom do Szczecina-Wielgowa. Typ G. |
107. Zbliżenie na wiadukt. Widok w kierunku Królewca. Typ H. | 108. Początek węzła Bäderstraße w Rzęśnicy. Tutaj niestety DK6 "schodzi" z autostrady. Typ G. |
109. Jeśli udajemy się do Gdańska musimy
zjechać w kierunku na Świnoujście i Szczecin-Wielgowo. W tle węzłowy
wiadukt. Typ G. |
110. Na łącznicy w prawo skręca się do Wielgowa, a w lewo (pod prąd pierwotnego kierunku jazdy przewidzianego z Goleniowa i Wielgowa do Chociwla) na Świnoujście i na Gdańsk. Typ G. |
111. Zatem ruch po wiadukcie jest tylko jednokierunkowy. Kierowcy chcący skręcić z Wielgowa do Chociwla również muszą po nim przejechać i skręcić następnie w lewo. Typ G. | 112. Gdzie oddając pierwszeństwo jadącym z Goleniowa przetną kolizyjnie berlinkę wzdłuż wspomnianego węzłowego wiaduktu (który zmienił wygląd po remoncie w 2003 roku, stan oryginalny, sprzed odnowienia tu). Widok w kierunku Królewca. Typ H. |
113. Tak samo kolizyjnie muszą przeciąć berlinkę jadący od strony Goleniowa do Chociwla lub Wielgowa. W tym drugim przypadku kierowcy znów pojadą w przeciwnym kierunku niż zostało to zaprojektowane: po łącznicy, która służyła za wjazd dla chcących pojechać po autostradzie do Chociwla (Gdańska, Królewca), a przyjeżdżających od strony Goleniowa lub Wielgowa. W zorientowaniu się na pewno pomoże zdjęcie lotnicze i plan techniczny węzła. Typ G. | 114. Widok z węzłowego wiaduktu. Na pierwszym planie wspomniana kolizja przez obie jezdnie autostrady i (po lewej) nieczynny pas włączenia do ruchu od wjazdu z Goleniowa i Wielgowa na Chociwel. Dalej (po prawej) przerobiony wjazd z Goleniowa w kierunku na Szczecin w taki sposób, że zasypano kawałek północnej jezdni autostrady dorabiając wygięcie w bok, które jest podporządkowane drodze ekspresowej idącej od strony Goleniowa. Widok w kierunku Berlina z wiaduktu. Typ B. |
115. Wspomniany remont węzłowego wiaduktu. Na pierwszym planie p. Jacek Fedorowicz. Przyczółek pólnocny. Widok w kierunku Berlina. | 116. Ujęcie w stronę przyczółka południowego. Widok w kierunku Berlina. Typ Ł |
117. Na wiadukcie. Widok w kierunku Wielgowa. Typ Ł | 118. Ujęcie w stronę północnego przyczółka. Widok w kierunku Królewca. Typ Ł |
119. Ujęcie w stronę południowego przyczółka. Widok w kierunku Królewca. Typ Ł | 120. Filar obiektu widziany w kierunku Królewca. Typ Ł |
Typ A: Zdjęcia wykonałem wraz z Karoliną 6 i 7 października 2001 r.
Typ B: Zdjęcia wykonali Marcin R., Piotr Jakubiak i ja 7 lipca 2002 r.
Typ C: Skany z gazety "Pommernische Zeitung", z 1934 roku.
Typ D: Zdjęcia od firmy Strabag.
Typ E: Skany z czasopisma "Die Straβe" z lat 30.
Typ F: Zdjęcia wykonał Dariusz Bąkowski (nr 52 - wiosna 2002r., nr 61 i nr 68 - wiosna 2001r., nr 67 - lato 2002r.).
Typ G: Zdjęcia wykonał Marek Gajda 31 maja 2005 roku, wszystkie (oprócz zdjęcia nr 113) w kierunku Królewca.
Typ H: Zdjęcia wykonał Dariusz Bąkowski w dniu 7 (zdjęcia dotyczące ul. Stary Szlak i Rzęśnicy), 15 (ulice Morwowa, Mączna i Kozia) i 30 (węzeł Podjuchy i przed Kijewem) października 2005 r .
Typ I: Skany z "Głosu Szczecińskiego" (Piotr Jasina "Jak powstawała BERLINKA" z 09.12.05r.) ze zdjęć przekazanych redakcji przez inż. Kazimierza Mateckiego (wicedyrektora szczecińskiego oddziału GDDKiA) pochodzących od Ludwiga Freya.
Typ J: Zdjęcia z portalu www.prawobrzeze.eu.
Typ K: Zdjęcia z czasopisma "Świat Kolei" nr
6/2007 udostępnione przez Ludwiga Freya z jego albumu "Autostrada Berlin -
Szczecin, odcinek budowlany Podjuchy", wykonywane w okresie od 19.03.1934 r. do
31.08.1937r. przez firmę Gün u.
Bilfinger A.G.
z Mannheim.
Typ L: Zdjęcia Petera Gombara z 1990 roku, zdjęcia Heinza Weinreicha wstawione za pośrednictwem i zgodą Arbeitsgemeinschaft Autobahngeschichte e.V.
Typ Ł: Zdjęcia z archiwum Jacka Fedorowicza, wykonane przez niego oraz Tomasza Rudnickiego w dniu 26 sierpnia 2003 roku.
Typ. M: Zdjęcie wykonał Daniel Szymczyk w dniu 8 kwietnia 2001 roku.