Droga ekspresowa S22 - Elbląg - Grzechotki
Jednojezdniowa droga szybkiego ruchu
powstała na pozostałościach starej poniemieckiej autostrady Elbląg - Królewiec. Siedemdziesiąt lat po wybudowaniu autostrady w 1938 roku, trasa została po stronie Polskiej w całości wyremontowana, została wylana nowa nawierzchnia, wybudowano lub przebudowano 49 obiektów inżynierskich oraz węzły drogowe: Wilkowo
(dawniej Pomorska Wieś), Błudowo (Frombork), Chruściel, Maciejewo (Braniewo). Dodatkowo powstały przejścia dla zwierząt i urządzenia do ochrony środowiska. Remont rozpoczął się w 2006 i trwał do 24 września 2008 roku, a sama inwestycja została przydzielona trzem firmom budowniczym.
Berlinka po stronie polskiej posiada 50,6 kilometra długości i do października 2010 roku, S22 była najdłuższym odcinkiem drogi ekspresowej wybudowanym w Polsce.
W 2005 roku w Narodowym Planie Rozwoju pojawiła się notka o planie przedłużenia drogi ekspresowej S22 z Elbląga aż do Gorzowa
Wielkopolskiego w ramach uzupełnienia istniejącej sieci dróg ekspresowych i zrównoważenia regionalnego sieci. Inwestycja była planowana do realizacji po 2013 roku . Niestety w kolejnych latach ta informacja nie pojawiła się ponownie, a szkoda gdyż była by to ciekawa alternatywa dla północnego odcinka S6.
Trzeba wspomnieć, że w skład drogi S22 wchodzi również obwodnica Elbląga, która dzieli swój numer także z S7. Obwodnica została wyremontowana etapami: Najpierw w
latach 2004-2005 wybudowano bezkolizyjne skrzyżowanie dróg nr 7 i 22 nazywane węzłem Elbląg-Wschód. Następnie w
latach 2005-2007 zmodernizowano pozostałą część na odcinku Elbląg-Raczki
(Elbląg-Zachód) - Elbląg-Wschód, dobudowując tym samym drugą nitkę północną o długości 3,7 kilometra. W 2007 roku remont został zakończony i obwodnica została oficjalnie podniesiona do rangi "S".
W 2011 roku (w ramach kontraktu na budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku
Elbląg - Pasłęk) ukończono dobudowę brakującej łącznicy na węźle Elbląg-Raczki
(Zachód, planuje się nazwę Centrum).
Poniżej znajdują się odnośniki ze zdjęciami z poszczególnych lat:
1. Zdjęcia z
końca lat 30-stych i początku 40-stych.
2. Rysunki z końca lat 30-stych.
3. Zdjęcia z lat
50. i 60. oraz 70.
4. Zdjęcia z 1982 roku.
5. Zdjęcia z 1991 roku.
6. Zdjęcia z 1992
roku.
7. Screenshoty z 1995 roku. Niemal kompletny przegląd tej części berlinki.
8. Zdjęcia z 1997 roku.
9. Zdjęcia z lat 1998-2000.
10. Zdjęcia z 2000 roku.
11. Zdjęcia z 2001 roku.
12. Zimowe zdjęcia z 20 stycznia 2002 roku.
13. Zdjęcia zrobione w Wielki Czwartek, 28 marca 2002 roku.
14. Zdjęcia z 6 lipca 2002 roku.
15. Zdjęcia z 10 listopada 2002 roku.
16. Zdjęcia z 16 i 22 kwietnia 2003 roku.
17. Zdjęcia z 20 czerwca 2003 roku.
18. Zdjęcia z 26 sierpnia 2003 roku.
19. Zdjęcia z 15 listopada 2003 roku.
20. Zdjęcia z 12 marca 2004 roku, gotowe mosty, początek przebudowy węzła i budowy przejścia granicznego.
21. Zdjęcia z 2 czerwca 2004 roku.
22. Zdjęcia z 11 listopada 2004 roku (plus parę fotek z sierpnia i września br.).
23. Zdjęcia z grudnia 2004, ze stycznia, lutego, marca, kwietnia, maja 2005 roku.
24. Zdjęcia z czerwca i sierpnia 2005 roku.
25. Zdjęcia z października 2005 roku.
26. Zdjęcia z listopada i grudnia 2005 roku.
27. Zdjęcia z lutego 2006 roku.
28. Zdjęcia z 8 kwietnia 2006 roku.
29. Zdjęcia z 28 lipca, 13 sierpnia i 17 sierpnia 2006 roku.
30. Zdjęcia z 11 listopada 2006 roku.
31. Zdjęcia z zimy 2006/2007 roku.
32. Zdjęcia z wiosny 2007 roku - bardzo dużo fotografii.
33. Zdjęcia z lata 2007 roku - oddanie dwujezdniowej S7/S22 wokół Elbląga, budowa S22 do granicy - dużo zdjęć.
34. Zdjęcia z jesieni 2007 roku.
35. Zdjęcia z 5 kwietnia 2008 roku - bardzo dużo fotografii z końcowego okresu odbudowy.
36. Zdjęcia z 2 sierpnia 2008 roku.
37. Zdjęcia z jesieni 2008 roku.
38. Zdjęcia z 2009 roku - bardzo dużo fotografii z okresu: rok po oddaniu do ruchu i około rok przed otwarciem przejścia granicznego.
39. Zdjęcia z 2010 roku.
40. Zdjęcia z 2011 roku.
41. Zdjęcia z 2012 roku.
42. Zdjecia z 2018 roku.
|