Zdjęcia z odcinka Elbląg - Grzechotki z 11 listopada oraz kilka z sierpnia i września 2004r.

 

1.Widok na miejsce gdzie znajdował się berlinkowy wiadukt WA1 węzła Elbląg-Wschód. Na pierwszym planie kamienne krawężniki brukowanych łącznic. Dalej rura HEL-COR, którą poprowadzona w przepuście rzostanie rzeczka Terkawka. Po prawej budowany wiadukt WD3. 2. Po lewej stara brukowana południowa łącznica dawnego węzła, pośrodku łącznica powstała w latach 70-tych (ułatwiająca ruch w kierunku Warszawy, w tle (po lewej) budowany wiadukt WD1, a po prawej stronie nowa dwujezdniowa łącznica z budowanym wiaduktem WD2. 3. Widok z wiaduktu WD2 w kierunku Gdańska. Po lewej pociąg, który ostbahną wjeżdża pod wiadukt berlinki. Na pierwszym planie nowa łącznica (albo raczej teraz już główna droga po "kopnięciu" węzła), po jej prawej stronie łącznica z lat 70-tych. 4. Widok z wiaduktu WD2 w kierunku Warszawy na nowe dwujezdniowe włączenie z berlinki do drogi w kierunku Warszawy. Po lewej widać przygotowany już zjazd z DK7 w kierunku Elbląga i Królewca dla jadących od strony Warszawy.
5. Widok z WD2 w stronę budowanych wiaduktów (od prawej) WD1 i WD3. W dole łącznica z lat 70-tych. 6. Widok bardziej na lewo od poprzedniego zdjęcia, na wprost na wiadukt WD3, za którym znajduje się już Elbląg. 7. Widok na wiadukt WD2 od strony Warszawy. 8. Widok od strony Królewca, vis-a-vis miejsca ze zdjęcia nr 1. Po lewej włączenie z DK7 od strony Warszawy na berlinkę.
9. Berlinkowy wiadukt (WA2) nad ul. Grunwaldzką w Elblągu, zniszczony w 1945 roku i odbudowany tylko dla jezdni południowej. 10. Nieużywany wiadukt (WD7) po którym biegła kiedyś droga Kamiennik Wielki - Wilkowo. 11. Płyta chodnikowa, która jeszcze w dniu 21 sierpnia 2004 r. znajdowała się na tym wiadukcie. Z powodu zagrożenia dla ruchu takie płyty zabrali pracownicy GDDKiA. 12. Wiadukt (WD8) węzła Pomorska Wieś.
13. Widok z wiaduktu w kierunku Berlina. Na pierwszym planie kabel telefoniczny. 14.Widok z wiaduktu w kierunku Królewca. W tle wiadukt (WD9) polnej drogi z Wilkowa do Stoboi.. 15.Wiadukt (WA21) w ciągu berlinki nad gruntowymi drogami Karszewo - Błudowo i Włóczyska - Stare Monasterzysko. Przy tym obiekcie znaleźć można działający system odwodnienia. 16. Most nad rzeką Baudą. Widoczne komory minerskie i pozostałości przewodów służących do odpalenia ładunków oraz prowadnice do wózka rewizyjnego
17.Niemal nieużywany wiadukt WD27 po którym kiedyś biegła droga lokalna w kierunku Pierławki. Obecnie niedaleko znajduje się bocznica kolejowa Chem Trans Logistic. 18. Ślady wojny w konstrukcji wiaduktu WD28 na węźle Chruściel. 19. Jakieś ruiny po wschodniej stronie wiaduktu (WD32) drogi lokalnej (brukowanej) z Braniewa przez Wielewo do Pierzchał. 20. Widok z wiaduktu WD 41 węzła Braniewo k. Maciejewo na szynobus SA106 003 jadący z Braniewa do Olsztyna po wiadukcie WK40.
21. Przepust nad rzeczką Lipówka widziany po południowej stronie. Nad rzeczką, ale pod autostradą znajdowało się też kilkumetrowe przejście pod berlinką. 22. Po północnej stronie. To miejsce z poziomu autostrady na zdjęciu nr 10 można zobaczyć tutaj. 23. Most nad rzeką Banówką został odbudowany w latach 50-tych z elementów mostu nad Omazą i Pasłeką. W korycie rzeki widać jeszcze ruiny wysadzonych filarów. 24. Tunel pod autostradą kilkadziesiąt metrów przed węzłem Święta Siekierka-Zachód (w wyniku modernizacji drogi węzeł ten zostanie zlikwidowany).

Nie publikuję żadnych zdjęć z budowanego przejścia granicznego w Grzechotkach, gdyż pilnujący tego miejsca ochroniarze zabronili ich wykonywać. Prace odbywają się na dużym obszarze, powstaje kilka budynków i innych obiektów. Nie ma też już śladu po ostatnim przed granicą wiadukcie, po którym kiedyś biegła droga z Bielska (Bilshöfen) do Jarocina (Herzogwalde). Przyczółki zostały rozebrane, nasyp zniwelowany. Po rosyjskiej stronie nie widać aby cokolwiek się działo i z nieoficjalnych informacji rzeczywiście tak jest.

Z informacji uzyskanych od mieszkańca ostatniego domu w Grzechotkach, znajdującego się tuż przy leżącym już po rosyjskiej stronie dawnym nasypem kolejowym linii z Cynt (Zinten, obecnie Korniewo) do Świętej Siekierki (Heiligenbeil, obecnie Mamonowo):

1. Most nad Banówką został odbudowany w latach 50-tych z użyciem elementów z uszkodzonych (przed ich rozebraniem/wysadzeniem) mostów nad Omazą i nad Pasłeką.

2. Do naprawy okolicznych dróg pobierano z autostrady bruk i ziemię z nasypów zniszczonych wiaduktów (zobacz np. samotny przyczółek wiaduktu przy dzikim zjeździe do Pęciszewa ). Podejrzewam, że właśnie w taki sposób mógł także zniknąć bruk przy południowej łącznicy węzła w Szalmi (współczesna kradzież bruku na północnej łącznicy to już inna sprawa) lub na początku pasa zjazdu na węźle Braniewo w Maciejewie (nie ma go już na zdjęciu z 1957 roku). Mógł on także zostać wykorzystany do budowy dzikich wjazdów, np. przy uszkodzonym wiadukcie w Szylenach lub zniszczonym moście nad Omazą (po wschodniej stronie).

3. Oba wiadukty znajdujące się tuż za granicą po rosyjskiej stronie (nad dawną drogą Cynty – Święta Siekierka i wspomnianą linią kolejową Cynty – Święta Siekierka) istnieją. Bruk przy pierwszym z nich (węzeł  Święta Siekierka-Wschód) podobno został zabrany (pan nie był do końca pewny), a z obiektu Rosjanie zdemontowali barierki do budowy wieży strażniczej.

4. Szyny z linii kolejowej zdemontowano w latach 60-tych. Przy nasypie leżały przewrócone lokomotywy i wagony. Na polach stały skierowane na Zalew Wiślany działa. Po walkach zostały też niemieckie i rosyjskie groby. Szczątki zwłok z tych ostatnich Sowieci ekshumowali i zabrali do siebie.

Zdjęcia wykonałem 11 listopada 2004 r. za wyjątkiem zdjęcia nr 20 autorstwa Piotra Jakubiaka oraz oprócz zdjęć
z numerami: 9 z 9 września,11 z 21sierpnia, 12 i 13 i 14 z 20 listopada, 16 i 17 z 26 września, 18 z 2 października, które zrobił Marcin Stienss.

<<powrót do indexu

 strona główna