Zdjęcia z odcinka Elbląg - Grzechotki z 11 listopada oraz kilka z sierpnia i września 2004r.
1.Widok na miejsce gdzie znajdował się berlinkowy wiadukt WA1 węzła Elbląg-Wschód. Na pierwszym planie kamienne krawężniki brukowanych łącznic. Dalej rura HEL-COR, którą poprowadzona w przepuście rzostanie rzeczka Terkawka. Po prawej budowany wiadukt WD3. | 2. Po lewej stara brukowana południowa łącznica dawnego węzła, pośrodku łącznica powstała w latach 70-tych (ułatwiająca ruch w kierunku Warszawy, w tle (po lewej) budowany wiadukt WD1, a po prawej stronie nowa dwujezdniowa łącznica z budowanym wiaduktem WD2. | 3. Widok z wiaduktu WD2 w kierunku Gdańska. Po lewej pociąg, który ostbahną wjeżdża pod wiadukt berlinki. Na pierwszym planie nowa łącznica (albo raczej teraz już główna droga po "kopnięciu" węzła), po jej prawej stronie łącznica z lat 70-tych. | 4. Widok z wiaduktu WD2 w kierunku Warszawy na nowe dwujezdniowe włączenie z berlinki do drogi w kierunku Warszawy. Po lewej widać przygotowany już zjazd z DK7 w kierunku Elbląga i Królewca dla jadących od strony Warszawy. |
5. Widok z WD2 w stronę budowanych wiaduktów (od prawej) WD1 i WD3. W dole łącznica z lat 70-tych. | 6. Widok bardziej na lewo od poprzedniego zdjęcia, na wprost na wiadukt WD3, za którym znajduje się już Elbląg. | 7. Widok na wiadukt WD2 od strony Warszawy. | 8. Widok od strony Królewca, vis-a-vis miejsca ze zdjęcia nr 1. Po lewej włączenie z DK7 od strony Warszawy na berlinkę. |
9. Berlinkowy wiadukt (WA2) nad ul. Grunwaldzką w Elblągu, zniszczony w 1945 roku i odbudowany tylko dla jezdni południowej. | 10. Nieużywany wiadukt (WD7) po którym biegła kiedyś droga Kamiennik Wielki - Wilkowo. | 11. Płyta chodnikowa, która jeszcze w dniu 21 sierpnia 2004 r. znajdowała się na tym wiadukcie. Z powodu zagrożenia dla ruchu takie płyty zabrali pracownicy GDDKiA. | 12. Wiadukt (WD8) węzła Pomorska Wieś. |
13. Widok z wiaduktu w kierunku Berlina. Na pierwszym planie kabel telefoniczny. | 14.Widok z wiaduktu w kierunku Królewca. W tle wiadukt (WD9) polnej drogi z Wilkowa do Stoboi.. | 15.Wiadukt (WA21) w ciągu berlinki nad gruntowymi drogami Karszewo - Błudowo i Włóczyska - Stare Monasterzysko. Przy tym obiekcie znaleźć można działający system odwodnienia. | 16. Most nad rzeką Baudą. Widoczne komory minerskie i pozostałości przewodów służących do odpalenia ładunków oraz prowadnice do wózka rewizyjnego |
17.Niemal nieużywany wiadukt WD27 po którym kiedyś biegła droga lokalna w kierunku Pierławki. Obecnie niedaleko znajduje się bocznica kolejowa Chem Trans Logistic. | 18. Ślady wojny w konstrukcji wiaduktu WD28 na węźle Chruściel. | 19. Jakieś ruiny po wschodniej stronie wiaduktu (WD32) drogi lokalnej (brukowanej) z Braniewa przez Wielewo do Pierzchał. | 20. Widok z wiaduktu WD 41 węzła Braniewo k. Maciejewo na szynobus SA106 003 jadący z Braniewa do Olsztyna po wiadukcie WK40. |
21. Przepust nad rzeczką Lipówka widziany po południowej stronie. Nad rzeczką, ale pod autostradą znajdowało się też kilkumetrowe przejście pod berlinką. | 22. Po północnej stronie. To miejsce z poziomu autostrady na zdjęciu nr 10 można zobaczyć tutaj. | 23. Most nad rzeką Banówką został odbudowany w latach 50-tych z elementów mostu nad Omazą i Pasłeką. W korycie rzeki widać jeszcze ruiny wysadzonych filarów. | 24. Tunel pod autostradą kilkadziesiąt metrów przed węzłem Święta Siekierka-Zachód (w wyniku modernizacji drogi węzeł ten zostanie zlikwidowany). |
Nie publikuję żadnych zdjęć z budowanego przejścia granicznego w Grzechotkach, gdyż pilnujący tego miejsca ochroniarze zabronili ich wykonywać. Prace odbywają się na dużym obszarze, powstaje kilka budynków i innych obiektów. Nie ma też już śladu po ostatnim przed granicą wiadukcie, po którym kiedyś biegła droga z Bielska (Bilshöfen) do Jarocina (Herzogwalde). Przyczółki zostały rozebrane, nasyp zniwelowany. Po rosyjskiej stronie nie widać aby cokolwiek się działo i z nieoficjalnych informacji rzeczywiście tak jest.
Z informacji uzyskanych od mieszkańca ostatniego domu w Grzechotkach, znajdującego się tuż przy leżącym już po rosyjskiej stronie dawnym nasypem kolejowym linii z Cynt (Zinten, obecnie Korniewo) do Świętej Siekierki (Heiligenbeil, obecnie Mamonowo):
1. Most nad Banówką został odbudowany w latach 50-tych z użyciem elementów z uszkodzonych (przed ich rozebraniem/wysadzeniem) mostów nad Omazą i nad Pasłeką.
2. Do naprawy okolicznych dróg pobierano z autostrady bruk i ziemię z nasypów zniszczonych wiaduktów (zobacz np. samotny przyczółek wiaduktu przy dzikim zjeździe do Pęciszewa ). Podejrzewam, że właśnie w taki sposób mógł także zniknąć bruk przy południowej łącznicy węzła w Szalmi (współczesna kradzież bruku na północnej łącznicy to już inna sprawa) lub na początku pasa zjazdu na węźle Braniewo w Maciejewie (nie ma go już na zdjęciu z 1957 roku). Mógł on także zostać wykorzystany do budowy dzikich wjazdów, np. przy uszkodzonym wiadukcie w Szylenach lub zniszczonym moście nad Omazą (po wschodniej stronie).
3. Oba wiadukty znajdujące się tuż za granicą po rosyjskiej stronie (nad dawną drogą Cynty – Święta Siekierka i wspomnianą linią kolejową Cynty – Święta Siekierka) istnieją. Bruk przy pierwszym z nich (węzeł Święta Siekierka-Wschód) podobno został zabrany (pan nie był do końca pewny), a z obiektu Rosjanie zdemontowali barierki do budowy wieży strażniczej.
4. Szyny z linii kolejowej zdemontowano w latach 60-tych. Przy nasypie leżały przewrócone lokomotywy i wagony. Na polach stały skierowane na Zalew Wiślany działa. Po walkach zostały też niemieckie i rosyjskie groby. Szczątki zwłok z tych ostatnich Sowieci ekshumowali i zabrali do siebie.
Zdjęcia wykonałem 11 listopada 2004 r. za
wyjątkiem zdjęcia nr 20 autorstwa Piotra Jakubiaka oraz oprócz
zdjęć
z numerami: 9 z 9 września,11 z 21sierpnia, 12 i 13 i 14 z 20 listopada, 16 i 17 z 26 września, 18 z
2 października, które zrobił Marcin Stienss.